Avatar Dick Postma

Dick Postma

Boottocht over Lake Titi Caca

Bericht - 05 oktober 2023 om 19:35 uur

Gisteren na een lange busreis en weinig slaap geradbraakt aangekomen in Puno. Snel naar mijn hostal Uros gebracht. Veel tijd om bij te komen was er niet, ik werd al weer om 7.15 uur opgehaald voor onze boottocht over het Titi Cacameer op de grens tussen Peru en Bolivia, het grootste meer van Latijns-Amerika. Ik voelde me niet lekker, maar heb toch genoten van onze tocht over het water en bezoeken aan de drijvende eilanden Uros en Taquille. Er wonen hier lokale gemeenschappen, die vooral leven van de toeristenindustrie. Ze wonen in rieten huizen, hebben producten van riet en rieten (...)

Rondreizen

Bericht - 05 oktober 2023 om 19:11 uur

Na twee dagen zonder internet heb ik jullie weer veel te vertellen! Even kijken, waar was ik gebleven..... Voor dinsdag stond een city tour gepland. Deze begon met een bezoek aan de Kathedraal en daarna een klooster. Onze gids Manuel heeft ons boeiende verhalen verteld en ons op details gewezen die we anders misschien hadden gemist. Na een wandeling door de Kunstenaarswijk werden we met een busje opgepikt voor een rondreis in de omgeving. Achtereenvolgens bezochten we de Sun Temple, Sacsayhuaman, Kenko en Tambomachay. Veel ruines, veel klimmen en mooie indrukken! Als laatste onderdeel van deze rondreis hebben we een (...)

De Machupicchu

Bericht - 03 oktober 2023 om 16:42 uur

Gisteren was het dan zo ver, ik heb de Machupicchu gezien en beklommen! Ik moest al weer vroeg op, mijn privégids Edwin wilde graag al om 7 uur vertrekken om de grootste stroom toeristen voor te zijn. Na een snel ontbijtje ontmoetten we elkaar op de Plaza. Vandaar was het een paar minuten lopen naar de bus die ons naar de Machupicchu bracht. Een bijzondere ervaring, vooral omdat het een uitgebreide ruinestad is. Met de uitleg van Edwin er bij en vele foto's is dit wel een hoogtepunt van mijn reis! Over hoogtepunt gesproken, de Machupicchu is niet eens (...)

De Sacred Valley tour opnieuw

Bericht - 02 oktober 2023 om 03:55 uur

Vandaag ben ik begonnen aan mijn Peru Mini Travel. Als eerste stond de Sacred Valley Tour op het programma. Ik dacht dat het een herhaling van de tour van vorige week zondag zou worden, maar dat viel gelukkig mee. Ook een andere gids en groep, ook belangrijk! Als eerste gingen we weer de ruines van Pisaq bekijken. De gids gaf van tevoren in de bus en terplekke uitleg wat er te zien was en waarop we moesten letten en liet ons daarna vrij. We hadden allemaal nog genoeg energie om de top te willen halen, een klim naar 3514 (...)

Vrije zaterdag!

Bericht - 30 september 2023 om 22:08 uur

Vandaag om 9.00 uur afgesproken op het kantoor van Maxime Nivel/Inca trail voor verdere bijzonderheden over het programma van de volgende week! Met name waren de tijden van vertrek en terugkomst van belang en welke dagen ik niet bij Edy en Lily zal zijn voor ontbijt, avondeten en/of overnachting. Dat is nu duidelijk, ik heb er zin in! Verder weer een paar uur door de binnenstad van Cusco gelopen en voor de verandering niet met de bus maar wandelend naar huis! Inmiddels een bekende route! Onderweg nog bijna gebeten door een politiehond, ik kwam waarschijnlijk te dicht bij. Gelukkig konden (...)

De laatste dagen op school

Bericht - 30 september 2023 om 03:08 uur

Vandaag was de laatste dag van het project Werken met kinderen, een emotioneel afscheid van de kinderen, leerkrachten en ouders! Het werken op school was heel leuk, maar ook heel intensief. De kinderen vroegen veel aandacht en je moest voortdurend alert zijn op wat er in de klas gebeurde. Kinderen van 5 en 6 jaar kun je niet even zonder toezicht alleen laten! Ik kijk met veel plezier terug op dit project, het was ook zeker leerzaam om de Peruviaanse bevolking en cultuur van binnenuit beter te leren kennen. Ik heb er veel energie ingestoken, maar ook veel warmte en (...)

Begonnen aan de derde week in Peru

Bericht - 28 september 2023 om 02:52 uur

Vandaag al weer meer dan 2 weken in Peru! Ik geniet er nog elke dag van! Het omgaan met de kinderen op school valt niet altijd mee, ze zijn inmiddels een beetje aan me gewend en ze weten dat ik niet de juf ben en ze willen met mij alleen leuke dingen doen. Ik moet zorgen dat dit niet ten koste gaat van de rust in de klas en de concentratie op hun werk. Ik heb vanmiddag al even vooruit gekeken, vrijdag stopt mijn project op school en zondag begint het Peru Mini Adventure programma. Ik heb om (...)

Naar de tuin

Bericht - 27 september 2023 om 03:28 uur

Vandaag stond een uitje op het programma, maar we zijn niet verder gekomen dan de schooltuin. Hier konden we ook naar bloemen en planten kijken en het is voor de kinderen belangrijk dat ze zich bewust zijn van de natuur om hen heen, dat ze daarvoor mogen zorgen en ervan genieten! Vanmiddag na schooltijd op zoek geweest naar afscheidskadootjes voor de kinderen. Ik denk dat ik daarin goed geslaagd ben, nu nog iets zien te vinden voor de leerkrachten en de directrice!

Een nieuwe schoolweek

Bericht - 27 september 2023 om 03:21 uur

Gisteren aan mijn tweede en laatste schoolweek hier begonnen. Leuk om na het weekend de kinderen en de leerkrachten weer te zien, gelukkig is dat wederzijds! In Peru is het nu lente en zijn we in de klas bezig met activiteiten, liedjes en verhalen rondom dit thema. De kinderen hebben allemaal een potje met zaadjes gemaakt, nu maar afwachten wat er uit komt! Verder heb ik het 's-middags rustig aan gedaan, een beetje bijkomen van de tour van zondag! Ik heb mijn was weer netjes schoon terug gekregen. Lily zal morgen de betaling regelen.

De Sacred Valley tour

Bericht - 27 september 2023 om 03:11 uur

Gelukkig werkt het internet weer en kan ik verder met mijn reisverslag. Ik moet even terug naar zondag, onze Sacred Valley tour. Het was een lange dag, van 8 uur 's-ochtends tot 8 uur 's-avonds, maar zeer de moeite waard! We waren met 15 personen, jong en oud, 6 nationaliteiten, onder leiding van een ervaren gids. Na een busreis van ruim een uur waren we geklommen tot ruim 3000 m hoogte en bereikten we ons eerste reisdoel, de Pisaq Indian Market and Ruins. De markten zijn hier over het algemeen hetzelfde, maar de ruines van verschillende Inca-beschavingen heel interessant! Dit leverde (...)